Graag extra aandacht voor het volgende:

Van twee aangesloten koren hebben wij bericht ontvangen dat zij geconfronteerd zijn geweest met een poging tot phishing. In beide gevallen werden ze met een mail van de KvK of hun bank benaderd met het verzoek om met spoed opnieuw persoonsgegevens aan te leveren voor de UBO registratie. In de bijlage een voorbeeld van zo’n mail.

Enige tijd daarna werden ze zogenaamd door de bank benaderd om een afspraak te maken, thuis of d.m.v. een online gesprek. Tijdens dit gesprek wordt dringend geadviseerd het geld “tijdelijk” op een andere rekening te zetten. 

 Voor de duidelijkheid:

Nep KVK-mail

Momenteel duiken er phishingmails en sms-berichten op over opnieuw identificeren, UBO en een digitale sleutel die verouderd zou zijn. Deze phishingmails en sms’jes zijn niet afkomstig van KVK.

Bekijk de KvK pagina met meer informatie en voorbeelden.

  • KVK deelt nooit boetes uit en dreigt er ook niet mee.
  • KVK dreigt nooit per e-mail of sms om je KVK-nummer in te trekken of om je registratie in het Handelsregister te stoppen.
  • KVK vraagt je nooit per e-mail of sms om gegevens te controleren door op een link te klikken.
  • KVK stuurt nooit brieven, e-mails of sms’jes met QR-codes om gegevens aan ons door te geven.
  • KVK verplicht je nooit om via mail of sms een digitale sleutel, toegangscode of wachtwoord aan te vragen of te verlengen.
  • Een toegangscode voor een KVK-account vraag je zelf aan op kvk.nl, nooit via een mail of sms. Met een KVK-account bestel je KVK-producten zoals uittreksels.
  • Inschrijvingen en wijzigingen in je KVK-registratie geef je altijd veilig door op kvk.nl met je DigiD.

 Zogenaamde berichten van uw bank.

Veel valse berichten lijken zogenaamd van uw eigen bank te zijn. Ook brieven op papier die van uw bank lijken te zijn, kunnen vals zijn.

De bank zal u nooit benaderen om zaken te regelen, en zeker geen links of QR codes te laten aanklikken of scannen. 

Wat te doen bij phishing!

Ga nooit in op verzoeken waarbij de identiteit niet te controleren is, ook al klinkt het heel vertrouwd.

Wanneer u een valse e-mail krijgt of een vermoeden daarvan, waarschuw dan de organisatie uit wiens naam u de mail krijgt.

Meld phishing ook altijd bij de Fraudehelpdesk.

Ga nooit in op verzoeken waarbij de identiteit niet te controleren is, ook al klinkt het heel vertrouwd. 

Wat te doen als u slachtoffer bent van phishing of indentiteitsfraude?

Als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet u direct een aantal maatregelen nemen.

Laat direct uw bankpasjes of creditcards tijdelijk blokkeren en doe aangifte bij de politie.

Welke maatregelen u verder moet nemen, hangt af van het type fraude. Laat u voorlichten door de politie. 

Bij beide koren is het goed afgelopen maar laat dit een waarschuwing zijn voor de andere koren.